Hackathonit

Skope ry järjestää osana toimintaansa hackathoneja.

Mikä hackathon on?

Hackathon (hacking + marathon) on tapahtuma, jossa ihmiset ratkaisevat ongelmia ja oppivat uutta yhdessä. 

Vaikka useimmat ja ensimmäiset hackathonit ovatkin keskittyneet teknologiaan ei ongelmanratkaisuun tarvitse liittyä teknologiaa, eikä hackathonissa tarvitse osata koodata.

Hackathonissa on yksinkertaisesti tarkoitus työskennellä ryhmissä keskittyneesti tietyn ajan. Tyypillisimmillään hackathon on 24 tuntia kestävä rypistys, jonka aikana tiimit pyrkivät saamaan prototyypin, idean tai konseptin valmiiksi.

Hackathonien ajatukseen kuuluu avoimuus – työskentelyn tuloksia jaetaan. 

Mitä hackathonissa tehdään?

Hackathonissa ratkaisuja työstetään ryhmissä, jotka yleensä muodostetaan paikan päällä. Hackathonilla on teema, johon liittyviä ongelmia ryhmät lähtevät ratkaisemaan. Ratkaisut dokumentoidaan, esimerkiksi videoiksi, ja hackathonin lopuksi ryhmät esittelevät ratkaisunsa muille. Joskus hackathoneissa on kilpailu parhaasta ratkaisusta. Voittaja valitaan loppuesitysten perusteella ja julistetaan hackathonin päätteeksi.

Tiede, tieto ja totuus -hackathon 2019

Tiede, Tieto ja Totuus -hackathon järjestettiin perjantaina ja lauantaina 18.10.-19.10.2019 Kansallismuseossa.

Hackathonin teemana oli “totuudenjälkeisen ajan ongelmat”.

Järjestävä taho oli Skope ry, pääkumppani Kansallismuseo ja pääsponsori Teknologiateollisuus. Muita sponsoreita olivat Helsingin yliopiston CICERO Learning Network sekä Suomalainen Tiedeakatemia.

Tapahtumassa osallistujia oli fasilitoimassa upeita ammattilaisia:

Jana Pejoska Aalto yliopistosta toimi Design Coachina

Juhani Laaksonen toimi ryhmätyön fasilitaattorina

Tapahtumassa muodostui kuusi tiimiä, jotka lähtivät ratkomaan sellaisia viheliäisiä ongelmia kuin tieteen arvostuksen lasku, tiedon pirstaloituminen, luotettavien uutisten häviäminen netin huomiokisassa, sekä intuitiivisen ja tieteellisen ajattelun erojen havaitsemista arjen päätöksenteossa.

Tiimien videot ja kuvaukset ratkaisuista löydät täältä.

Tapahtumassa tiimien ratkaisuja kommentoi raati, jossa oli mukana Suomalaisen Kansallismuseon intendentti Eero Ehanti, Suomalaisen Tiedeakatemian pääsihteeri Pekka Aula sekä Teknologiateollisuuden Executive Director, Growth& Education Laura Juvonen.

Raati antoi kaikille tiimeille jaetun ykkössijan, ja tämän lisäksi kunniamaininnan Science Advisor -tiimille, joka kehitti ratkaisun tiedon pirstaloitumisen ja luotettavuuden arvioinnin ongelmaan.

Pääkumppanit

Pääkumppanit

Muut Sponsorit

Private: Käytännön asioita

MITÄ

Hackathon on ongelmanratkaisumenetelmä. Hackathonissa tunnistetaan teemaan liittyviä ongelmia, muodostetaan ryhmiä ja ideoidaan ratkaisuja ongelmiin. Hackathonissa on tarkoitus saada jotain valmiiksi. Lopullinen ratkaisu voi olla vaikka prototyyppi applikaatiosta, konsepti, tai tutkimussuunnitelma. Tiimit videoivat ratkaisunsa ja esittelevät ne hackathonin lopussa.

MISSÄ

Hackathon tapahtuu 18.-19.10. Kansallismuseossa

MILLOIN

Hackathon alkaa perjantaina klo 15 ja päättyy lauantaina klo 18 alkaviin loppuesityksiin.

Esimerkkiaikataulu, tarkentuu:

pe 18.10.

15:00 Hackathonin teema, pääkysymykset, työskentelytavat – alustus
15:30 Fasilitoitu tutustuminen, ryhmien muodostus ja ideointi
17:00 Tiimien ideoiden esittelykierros
17:45 Tiimit aloittavat työskentelyn
18:30 Illallinen
Työskentelyä niin kauan kuin tiimit jaksavat ja museon aukiolo sallii

la 19.10.

9:30 Aamiaista, kyselytunti
10:30 Tiimit jatkavat
12:00 Lounas
17:00 Tiimien ratkaisuista videot ladattu tapahtuman sivuille
18:00 Loppuesitykset alkavat (muillekin kuin hackathonin osallistujille, suoratoistetaan)
19:30 Lopetus, mahdollinen voittajan julkistus

Kysymyksiä? Ole meihin yhteydessä sähköpostitse: hacks@skope.fi

Private: Yleisölle avoin ohjelma

Tiede, Tieto ja Totuus -hackathonin yhteydessä järjestetään yleisölle avointa ohjelmaa perjantaina ja lauantaina 18.10.-19.10.2019 Kansallismuseossa .

Perjantaina on luvassa puheenvuoroja tieteen tekemisestä, tiedonrakennuksen sudenkuopista, sekä siitä, miten kuka tahansa voi rakentaa luotettavaa tietoa. Lauantaina museossa on tiedemenetelmänäyttely, jossa pääsee tutustumaan erilaisiin mittaus- ja tutkimusmenetelmiin. Alta löydät tarkemman ohjelman.

Perjantai 18.10. Tiede, tieto ja totuus-seminaari Auditoriossa

  • 15:00 Tapahtuma alkaa, tervetulotoivotus ja aloitussanat Kansallismuseon puolesta
  • 15:15 Asiantuntijat, mitä he tekevät? Tieteellisen menetelmän etnografi Marianne Mäkelin, Helsingin yliopisto
  • 15:45 Miksi ihmiset uskovat humpuukiin? Tutkimusjohtaja Marjaana Lindeman, Helsingin yliopisto
  • 16:15 Tiedeviestintää ja tuokiokuvia menneisyyteen – kokemuksia arkeologian popularisoinnista. Tutkija Ulla Moilanen, Turun yliopisto
  • 16:45 Arkeologiaa yleisön kanssa – kohti kansalaistiedettä. Museolehtori Janna Jokela, Aboa Vetus & Ars Nova
  • 17:15-17.45 Jokainen on tutkija! (hackathonin taustoitusta). Aivotutkija Katri Saarikivi, Helsingin yliopisto, Skope ry

Lauantai 19.10.

  • 11.00-16.00 Tiedemenetelmänäyttely museon pääaulassa: Tiedemenetelmänäyttelyssä on esillä musiikintutkimuksen menetelmiä sekä aivotutkimuksissa ja psykofysiologisissa tutkimuksissa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Tervetuloa tutustumaan menetelmiin ja juttelemaan niistä tutkijoiden kanssa!
  • 18:00-19.30 Hackathonin loppuesitykset Auditoriossa – Tiimit esittelevät ratkaisunsa yleisön ja juryn edessä

Jos sinulla on kysyttävää tapahtumaa koskien, tavoitat meidät sähköpostitse osoitteesta hacks@skope.fi

Private: In English

Some say we are living in the post-truth era. With the increasing availability of information, it is easy to cherry-pick facts that suit your own hypotheses and ideology. It even seems that people value research and reliable information less and less.

So what?

If we relinquish science and devalue the reliability of information and the skill of critical thinking, humankind suffers.

The effects are already present

We are using valuable time needed for solving the climate crisis for arguing about whether it exists.

Illnesses previously eradicated with vaccines are spreading once again.

Information warfare pits groups with opposing views and ideologies against each other online – with violent real-world consequences.

What to do?

Just increasing the amount of information is not enough. We need to democratise the scientific method, and equip individuals with abilities for evaluating the information they are presented with.

Join the hackathon to find solutions to the multiple problems we are faced with:

  • Should we teach the scientific method at school?
  • Is university the best environment for truth-seeking and for using and developing the scientific method?
  • How could businesses make use of scientific thinking?
  • What are deep fakes and how to deal with how they are changing the information landscape?
  • How should societies and nations react to the effects that troll armies have on mutual trust and the foundations of democracy?

There is a mountain of questions that beckon answers, join us in discovering them!

Application form in English here. Please apply by October 2nd 23.59.